Karta podatkowa jako forma opodatkowania

Jedną z form księgowości uproszczonej jest karta podatkowa, która polega na pobieraniu należności podatkowych bez ustalania konkretnej podstawy podatku, w tym szczególnie wysokości dochodu. Do płacenia należności podatkowych w postaci karty podatkowej uprawnione są szczególne grupy podatników, w tym między innymi ci, którzy prowadzą działalność usługową lub usługowo-wytwórczą oraz gastronomiczną (ale bez sprzedaży napojów o zawartości ponad 1,5% alkoholu).

Wyliczanie podatku

Korzystanie z karty podatkowej zaleca się szczególnie osobom niedoświadczonym, które dopiero zaczynają prowadzić niewielkie firmy. Ta forma opodatkowania nie wymaga prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych ani wpłacania zaliczek na podatek. Jednakże na żądanie klientów konieczne jest wydawanie rachunków i faktur na sprzedawane towary oraz wykonywane usługi. Trzeba pamiętać również o przechowywaniu kopii tych dokumentów przez pięć lat podatkowych, liczac od końca roku, w którym zostały wystawione.

Jeśli decydujemy się na rozliczanie się za pomocą karty podatkowej, wtedy wypełniamy formularz PIT-16 i składamy go najpóźniej do 20 stycznia w danym roku podatkowym. Wskazujemy w nim rodzaj prowadzonej przez nas działalności, a następnie składamy do właściwego dla naszej firmy urzędu skarbowego. Po złożeniu przez nas wniosku naczelnik tego urzędu ustala wysokość podatku, jaki powinniśmy zapłacić. Uwzględnia on w tym przypadku rodzaj i zakres prowadzonej przez nas działalności, liczbę zatrudnianych pracowników oraz liczbę osób zamieszkujących miejscowość, w której dany zakład się znajduje.

Pamiętajmy, by wyliczony podatek za dany miesiąc opłacać do dnia 7 kolejnego miesiąca, a za grudzień do 28 dnia tego miesiąca. Wysokość podatku może być obniżona o kwotę, jaką płacimy na ubezpieczenie zdrowotne w danym roku, jeśli nie została odliczona wcześniej od podatku dochodowego. Ważne jest również to, że jako podatnik mamy obowiązek prowadzenia imiennych kart przychodów dla każdego z naszych pracowników.

BIURO RACHUNKOWE W WARSZAWIE

adres

Ul. Konduktorska 4 lok. 017

mail

telefon

fax: 22 415 67 45

Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.